VÅRA LAG

FOTBOLLSGLÄDJE- NIVÅ 1

Spelarutbildningplan. Från knattar till Seniorer

Föreningsutveckling

Svensk fotboll är uppbyggd med föreningen och föreningslivet i centrum. Med väl fungerande föreningar står sig Sverige starkt internationellt. Det har historien visat och det är sannolikt en bärande idé även för framtiden. Därför kräver den fortsatta utvecklingen av svensk fotboll att föreningarna följer med och utvecklar sin verksamhet i takt med att den praktiska och vetenskapliga utvecklingen går framåt. Föreningens roll är i första hand att skapa och tillhandahålla en sund lärandemiljö. Tränaren blir redskapet som ska utföra aktiviteten i lärandemiljön. Tillsammans ska spelare och tränare bidra till att utvecklingen blir så bra som möjligt utifrån varje individs förutsättningar. Ambitionen med spelarutbildningsplanen är att den ska vara ett verktyg för föreningen i skapandet av en egen plan som tillsammans med en föreningspolicy ska utgöra en röd tråd i föreningens arbete. Det handlar om att gå från policy till praktik, där föreningens förhållningssätt tydligt syns i både tränings- och matchsituationer.